Pendidikan Matematik
di peringkat prasekolah membekalkan pengetahuan dan pengalaman awal Matematik
kepada murid. Pengalaman ini termasuk konsep pranombor, nombor, operasi nombor
yang mudah, nilai wang konsep waktu, bentuk dan ruang. Konsep matematik ini
dipelajari pada masa yang khas dan juga disepadukan ke dalam semua aktiviti
pembelajaran bertema menggunakan kaedah yang menyeronokkan. KPSK Matematik mahu
murid dapat menggunakan kemahiran matematik asas dalam menjalankan tugasan
harian dan menyelesaikan masalah.
Di peringkat sekolah
rendah, KBSR Matematik bertujuan untuk membina pemahaman murid terhadap konsep
nombor dan kemahiran asas dalam operasi dan diaplikasikan dalam kehidupan
harian mereka dengan berkesan dan penuh tanggungjawab selaras dengan aspirasi
menjadi sebuah masyarakat dan negara maju, dan pada masa sama kemahiran ini
membolehkan murid melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
Kemudian, KSSR Matematik diperkenalkan untuk membina pemahaman murid
tentang konsep nombor, kemahiran asas dalam pengiraan, memahami idea Matematik
yang mudah dan berketrampilan mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran
matematik secara berkesan dan bertanggung jawab dalam kehidupan seharian.
Diperingkat lebih
tinggi, kurikulum Matematik sekolah menengah bertujuan untuk membentuk individu
yang berpemikiran Matematik dan berketerampilan mengaplikasikan pengetahuan Matematik
dengan berkesan dan bertanggung jawab dalam menyelesaikan masalah dan membuat
keputusan, supaya berupaya menangani cabaran dalam kehidupan harian bersesuaian
dengan perkembangan sains dan teknologi.
Pendidikan Matematik
di peringkat sekolah rendah menekankan kepada membina pemahaman terhadap konsep-konsep
dan kemahiran asas dalam pengiraan untuk diterjemahkan dalam penerokaan Matematik
dalam alam sekeliling mereka seterusnya mengintegrasikan kemahiran Matematik untuk
membina idea baru atau menyelesaikan masalah. Pendidikan Matematik di peringkat
sekolah menengah mahu melahirkan murid yang mengasimilasikan pengetahuan,
pemahaman dan kemahiran Matematik dalam pemikiran dan rutin harian mereka.
Di semua peringkat
pendidikan, pemahaman Matematik yang dibentuk bukan semata-mata untuk digunakan
di dalam kelas sahaja sebagai menyelesaikan latih tubi yang diberi oleh guru,
malah diaplikasikan dalam pelbagai situasi harian. Tugasan kreatif di dalam
mahu pun luar bilik darjah yang mengaitkan suatu hasil pembelajaran dengan
penggunaan hasil pembelajaran tersebut dalam rutin harian mampu memberikan
pengalaman menyeronokkan ke arah menerapkan penghayatan terhadap suatu konsep
yang diketengahkan. Penghayatan yang seiring dengan penguasaan pengetahuan dan
kemahiran akan membentuk individu yang mampu membuat keputusan dan menangani
cabaran hidup seharian selaras dengan hasrat negara untuk melahirkan masyarakat
yang berketrampilan.
Matematik ini
merupakan tenaga penggerak kepada
pelbagai perkembangan dalam bidang sains dan teknologi. Penguasaan Matematik
itu adalah penting dalam menyediakan tenaga kerja untuk menjadikan negara
sebagai sebuah negara maju. Sekolah merupakan pentas yang mencorak, melatih dan
memperkembangkan potensi generasi muda melalui kurikulum yang dibentuk.
Pelaksanaan kurikulum mengikut garis panduannya akan mencapai kepada tujuan dan
matlamat kurikulum itu.
3.1 OBJEKTIF KBSR, KSSR, KBSM
3.1.1 OBJEKTIF KBSR
Kurikulum Matematik sekolah
rendah membolehkan murid-murid untuk:
- Mengetahui dan memahami konsep, prosedur dan prinsip berkaitan: Nombor, Operasi, Bentuk, Ukuran, perwakilan data;
- Menguasai operasi asas matematik: Penambahan, Penolakan, Pendaraban, Pembahagian;
- Menguasai kemahiran operasi bergabung;
- Menguasai kemahiran asas matematik iaitu: membuat anggaran dan penghampiran, pengukuran, pengumpulan data, mewakili maklumat dalam bentuk graf dan carta;
- Berkebolehan mengunakan kemahiran dan pengetahuan matematik untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan harian dengan berkesan dan penuh tanggungjawab;
- Berkebolehan menggunakan bahasa matematik yang betul;
- Berkebolehan menggunakan teknologi yang sesuai dalam membina konsep, kemahiran dan penyelesaian masalah matematik;
- Berkebolehan membina pengetahuan secara sistematik, heuristik, dengan tepat dan berhati-hati;
- Menyertai aktiviti yang berkaitan dengan matematik;
- Menghargai kepentingan dan keindahan matematik.
3.1.2 OBJEKTIF KSSR
Kurikulum Standard Sekolah Rendah
bagi mata pelajaran Matematik membolehkan murid:
- Memahami dan mengaplikasi konsep dan kemahiran matematik dalam pelbagai konteks.
- Memperluaskan penggunaan kemahiran operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi yang berkaitan dengan Nombor danOperasi, Sukatan dan Geometri, Perkaitan dan Statistik.
- Mengenal pasti dan menggunakan perkaitan dalam idea matematik, di antara bidang matematik dengan bidang lain dandengan kehidupan harian.
- Berkomunikasi menggunakan idea matematik dengan jelas serta penggunaan simbol dan istilah yang betul.
- Menggunakan pengetahuan dan kemahiran matematik untuk diaplikasi dan membuat penyesuaian kepada pelbagai strategibagi menyelesaikan masalah.
- Berfikir, menaakul dan membuat penerokaan secara matematik dalam kehidupan seharian.
- Menggunakan pelbagai perwakilan untuk menyampaikan idea matematik dan perkaitannya.
- Menghargai dan menghayati keindahan matematik.
- Menggunakan pelbagai peralatan matematik secara efektif termasuk TMK untuk membina kefahaman konsep danmengaplikasi ilmu matematik.
3.1.3 OBJEKTIF KBSM
Kurikulum Matematik sekolah
menengah membolehkan murid:
- Memahami definisi, konsep, hukum, prinsip, dan teorem yang berkaitan dengan Nombor, Bentuk dan Perkaitan;
- Memperluaskan penggunaan kemahiran operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi yang berkaitan dengan Nombor, Bentuk dan Perkaitan;
- Menguasai kemahiran asas matematik iaitu: membuat anggaran dan penghampiran; mengukur dan membina; memungut dan mengendali data; mewakilkan dan mentafsir data; mengenal perkaitan dan mewakilkannya secara matematik; menggunakan algoritma dan perkaitan; menyelesaikan masalah; dan membuat keputusan.
- Berkomunikasi secara matematik;
- Mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran matematik dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan;
- Menghubungkaitkan ilmu matematik dengan bidang ilmu yang lain;
- Menggunakan teknologi yang bersesuaian untuk membina konsep, menguasai kemahiran, menyelesaikan masalah dan meneroka ilmu matematik;
- Membudayakan penggunaan pengetahuan dan kemahiran matematik secara berkesan dan bertanggungjawab.
- Bersikap positif terhadap matematik; dan
- Menghargai kepentingan dan keindahan matematik.
No comments:
Post a Comment