Sunday, December 27, 2015

RUMUSAN

Berdasarkan kronologi asal usul dan perkembangan pendidikan matematik di Malaysia, kandungan isi pelajaran matematik telah beberapa kali mengalami perubahan. Perubahan yang jelas dapat dilihat ialah dari segi isi kandungan sukatan pelajaran sejak dari tahun 70-an hinggalah ke zaman sekarang. Perubahan ini berlaku disebabkan beberapa faktor antaranya falsafah pendidikan pada masa itu, perkembangan teori pembelajaran, visi dan misi sistem pendidikan negara, globalisasi yang memberi kesan pada struktur sosial dan budaya setempat serta isu-isu semasa yang perlu diambil kira seperti politik, ekonomi dan pasaran semasa.


Sehingga kini, kurikulum matematik membekalkan pendidikan matematik yang umum, menyeronokkan dan mencabar bagi semua pelajar. Kurikulum pendidikan matematik memberi fokus kepada keseimbangan antara kefahaman terhadap konsep dengan penguasaan kemahiran, kemahiran terhadap konsep dengan penguasaan kemahiran, penggunaan matematik dalam situasi sebenar, penggunaan matematik dalam situasi sebenar, kemahiran menyelesaikan masalah dan cara pemikiran logik dan kritis. 

No comments:

Post a Comment