Sunday, December 27, 2015

SEJARAH PENDIDIKAN MATEMATIK

2.1       Laporan Razak (1956)

Ditubuhkan oleh Menteri Pelajaran ketika itu iaitu Tun Abdul Razak Hussein dan mengesyorkan beberapa perubahan dalam sistem pendidikan. Pada awalnya dikenali sebagai Penyata Razak (1956) dan cadangan-cadangan dalam penyata tersebut telah dimaktubkan dalam Ordinan Pelajaran 1957. Laporan Razak 1956 ini mencadangkan semua sekolah kerajaan menggunakan kurikulum pendidikan matematik yang rasmi iaitu sukatan yang sama. Hanya sedikit perubahan tajuk pada kurikulum yang rasmi itu dan perubahan besar hanya berlaku selepas pelaksanaan Projek Khas 1970.
  

2.2       Laporan Projek Khas (1970)

Diterajui oleh Encik Abu Hassan Ali pada 1968 yang dikenali sebagai Projek Khas Kementerian Palajaran Malaysia. Fokus utama projek ini ialah terhadap penambahbaikan mutu pendidikan matematik dan sains supaya selaras dengan perkembangan matematik moden. Projek ini memperkenalkan kaedah berpusatkan guru dan menggalakkan pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah inkuiri-penemuan. Kajian rintis bagi projek ini melibatkan 30 buah sekolah di sekitar Kuala Lumpur pada 1970. Program ini kemudian diubahsuai dan diperkenalkan ke semua sekolah rendah dari masa ke semasa sebelum digantikan dengan Matematik KBSR.


2.3       Program Matematik Moden (1970)

Diperkenalkan ke sekolah rendah dan menengah pada awal tahun 70an.  Program ini bertujuan memperkenalkan tajuk-tajuk moden di ketika itu seperti teori set, statistik dan vektor yang dipermudahkan. Pendekatan tradisi digantikan dengan kaedah semasa. Sukatan kurikulum ini telah dirancang selepas kajian dilakukan terhadap kurikulum British School Mathematics Project dan Scottish Mathematics Group. Pada 1972, topik-topik yang terkandung British School Mathematics Project telah diguna pakai bagi pendidikan Matematik di Tingkatan 4 dan 5. Topik-topik yang ada dalam British School Mathematics Project juga didapati sesuai bagi tujuan peperiksaan Sukatan Matematik Pilihan C. Sukatan Matematik Moden mengandungi satu pertiga topik-topik baru seperti sistem pernomboran, matriks, pemetaan, transformasi geometri dan statistik. Strategi pengajaran dan pembelajaran adalah berpusatkan murid dan bahan manipulasi terus digalakkan.


2.4       Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) (1983)

Dilaksanakan berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu sebahagian daripada pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan (1979).  Kurikulum matematik telah mengalami perubahan yang besar daripada Kurikulum Matematik Moden. Kandungan  matematik dikurangkan supaya menjadi lebih sesuai dengan kebolehan murid dan bertujuan untuk menyediakan peluang yang sama bagi semua murid untuk memperoleh pengetahuan, sikap, kemahiran, peraturan serta amalan sosial masyarakat yang baik. Tujuan matematik KBSR ini ialah untuk mengembangkan kemahiran mengira di kalangan murid dan perlu menguasai kemahiran-kemahiran asas matematik.


2.5       Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (1994)

Pada 1994, Kurikulum Baru Sekolah Rendah ditukar kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah. Pada 1998, Kurikulum  Matematik Sekolah Menengah juga mengalami perubahan daripada Kurikulum Baru Sekolah Menengah (1989) kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah. Perubahan yang dibuat adalah selaras dengan kehendak dan cita-cita murni yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan 1994. Pelajar dapat menyelesaikan masalah dalam kehidupan seharian dengan berkesan. Pelajar seharusnya boleh menguruskan aktiviti harian mereka dengan lebih sistematik berasaskan pengetahuan matematik yang diperolehi.  Ini dapat membantu mereka untuk terus maju dan melanjutkan pelajaran di masa akan datang dan menyumbang kepada pembentukan modal insan yang diperlukan untuk membangunkan masyarakat dan negara.


2.6       Sukatan Matematik Sekolah Rendah (1998)

Sukatan matematik disemak semula berikutan pelancaran Sekolah Bestari (1995) dan memenuhi keperluan Teknologi Maklumat (IT) seperti yang terdapat dalam cabaran wawasan 2020.  Semakan ini untuk memastikan pelajar menguasai kemahiran asas matematik dan dapat menggunakannya dalam situasi harian sepenuhnya.  Kemahiran belajar diagihkan kepada sembilan tajuk utama dan bagi setiap tajuk, kemahirannya disusun dari mudah kepada susah secara hiraki. Tajuk- tajuk  utama itu ialah nombor bulat dan operasi asas, pecahan dan operasi asas, ukuran panjang dan berat, ruang, purata, peratus, perpuluhan dan operasi asas, wang dan graf.


2.7       Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) 2011

Pada 2011, transformasi pendidikan menyebabkan Kurikulum Berasaskan Sekolah Rendah (KBSR) telah digantikan. Tujuan KSSR diperkenalkan adalah bagi memastikan murid-murid di sekolah rendah dapat dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai relevan seiring perubahan serta keperluan semasa. KSSR juga diharap dapat meningkatkan penguasaan murid di sekolah rendah khususnya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Pendekatan pengajaran dan pembelajaran juga akan menjadi lebih menarik, efektif dan interaktif di mana ia melibatkan penggunaan kedua-dua bahasa tersebut serta meningkatkan penguasaannya bagi guru-guru untuk mengajar dalam subjek Matematik dan Sains sejajar matlamat kerajaan.

Pendidikan matematik di Malaysia juga telah dipengaruhi oleh beberapa projek luar negara. Di antara projek- projek luar yang mempengaruhi kurikulum matematik Malaysia ialah:

i) Scottish Mathematics Group (SMG)
Terdiri daripada kumpulan ahli matematik Scotland yang menulis sembilan buku teks yang berjudul Modern for Schools. Buku ini memperkenalkan tajuk baru   seperti  Sets,   Number   Systems,   Number   Bases,   Modular   Mathematics, Transformation,   Inequalities,   Linear   Programming  dan  Matrices.  Menjadi   dokumen   rujukan   utama   dalam  Projek   Matematik   Moden 1970   untuk   Sekolah Rendah Malaysia. Projek matematik ini bersesuaian dengan perkembangan kurikulum matematik di Malaysia   dan   silibus   digunakan   boleh   membantu   membangunkan   kepentingan kurikulum di Malaysia.
  
ii) School Mathematics Project (SMP)
Dipengerusikan oleh  Bryan Thwaites  dari  University of Southampton, 1961.  SMP bertujuan untuk menyediakan sukatan matematik yang lebih progresif di Great Britian dan digunakan secara meluaskan oleh sekolah menengah di Great Britain. Pendekatan   yang   lebih   bersepadu   dalam   pengajaran   dan   pembelajaran contohnya teori set diajar sekali dengan tajuk algebra dan geometri. Namun, sukatan tidak sesuai untuk pelajar lemah dalam matematik kerana kandungan terlalu akademik dan abstrak. Menjadi sumber rujukan utama buku teks Matematik Moden di Malaysia. Sukatan pembelajaran luar negara memberikan impak kepada pembelajaran di Malaysia.   Pembangunan   kokurikulum   boleh   mengikut   kurikulum   di   Malaysia   namun demikian hendaklah berdasarkan kemampuan pelajar di Malaysia.

iii) School Mathematics Study Group (SMSG)
Diterajui   oleh   Edward   G.Begle   pada   tahun   1958   di   Soviet   Union. Tujuannya ialah untuk meningkatkan mutu sukatan matematik di sekolah rendah setanding dengan Russia. SMG berusaha membawa perubahan dalam pendidikan matematik  yang dikenali  sebagai  New   Mathematic,   geometri,   teori   set,   nombor   negatif,   asas nombor dan trigonometri.  New Mathematics menitikberatkan penjelasan matematik dalam konsep abstrak seperti teori set dan asas nombor.  Malaysia menggunakan projek ini untuk membekalkan idea-idea yang berguna kepada para pendidik di Malaysia dengan penjelasan matematik yang betul. Matematik dapat dijelaskan dan difahami oleh pelajar dengan adanya idea-idea tersebut.

iv) National Council of Teachers of Mathematics (NCTM)

Bermula  pada tahun 1920 dan bertujuan untuk memberikan pelajar pendidikan matematik yang berkualiti tinggi. NCTM bekerjasama dengan National Council for Accreditation of Teacher Education (NCATE) untuk menilai program latihan guru. Pada 1976 ,NCTM menubuhkan Mathematics Education Trust (MET) yang menyediakan dana bagi guru meningkatkan pengajaran dan pembelajaran matematik. Setiap usaha yang dijalankan untuk meningkatkan mutu pendidikan matematik di Malaysia haruslah berdasarkan kepada usaha semua pihak terutamanya guru-guru di Malaysia

No comments:

Post a Comment