Sunday, December 27, 2015

STRUKTUR PENDIDIKAN MATEMATIK DI MALAYSIA

Struktur pendidikan matematik di Malaysia mempunyai beberapa peringkat bagi melahirkan insan yang memenuhi kriteria murid yang mempunyai ilmu pengetahuan yang lebih tinggi. Proses pembelajaran bermula dari peringkat awal kanak-kanak atau dikenali sebagai pra sekolah bagi murid berumur 6 tahun. Seterusnya, setiap murid di Malaysia berpeluang melalui sekurang-kurangnya enam tahun pendidikan asas bermula di sekolah rendah. Ini merangkumi tiga tahun pendidikan di Tahap I iaitu darjah 1 sehingga darjah 3 dan tiga tahun pendidikan di Tahap II iaitu darjah 4 sehingga darjah 6. Setelah itu, murid boleh mengikuti pendidikan di peringkat pengajian yang lebih tinggi iaitu di peringkat menengah yang merangkumi sekurang-kurangnya 5 tahun pembelajaran iaitu dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 5. Seterusnya, murid berpeluang melanjutkan pengajian di peringkat Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM), Matrikulasi dan Universiti.

 Kurikulum Matematik Sekolah Rendah Tahap I bertujuan membina kefahaman terhadap bidang matematik, kemahiran matematik dan aplikasi asas dalam kehidupan seharian. Manakala Kurikulum Matematik Sekolah Rendah Tahap II pula bertujuan untuk membina kefahaman terhadap bidang matematik, kemahiran matematik dan aplikasi yang lebih kompleks dalam kalangan murid supaya dapat digunakan dalam menangani cabaran dalam kehidupan seharian secara berkesan dan sistematik.

Kerangka kurikulum matematik menunjukkan program matematik yang diguna pakai di peringkat sekolah rendah pada masa kini. Proses pembelajaran matematik dirancang bermatlamatkan pembentukan murid yang berfikrah matematik. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005) fikrah membawa pengertian yang sama dengan daya berfikir dan pemikiran. Manakala dalam konteks pendidikan matematik, fikrah matematik merujuk kepada kualiti murid yang dihasratkan untuk dilahirkan melalui sistem pendidikan matematik kebangsaan. Murid yang berfikrah matematik ini merupakan murid yang berkeupayaan melakukan matematik dan memahami idea matematik, serta mengaplikasikan secara bertanggungjawab pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian berlandaskan sikap dan nilai matematik.

Kandungan kurikulum standard matematik sekolah rendah dirangkumkan mengikut empat bidang pembelajaran iaitu nombor dan operasi, sukatan dan geometri, perkaitan dan algebra serta statistik dan kebarangkalian. Tajuk yang terkandung di bawah nombor dan operasi merangkumi nombor bulat, penambahan, penolakan, pendaraban, pembahagian, operasi bergabung, pecahan, perpuluhan, peratus dan wang. Di bawah bidang sukatan dan geometri pula terdapat tajuk masa dan waktu, ukuran panjang, jisim, isipadu cecair dan ruang. Perkaitan dan algebra pula mengandungi tajuk koordinat serta nisbah dan kadaran. Bidang pembelajaran yang terakhir adalah statistik dan kebarangkalian yang merangkumi tajuk perwakilan data dan purata.

Kemahiran dalam matematik yang harus dikembangkan dan dipupuk dalam kalangan murid meliputi numerasi, mengukur dan membina, mengendali dan mentafsir data, manipulasi aritmetik, manipulasi algebra, mengguna algoritma dan menggunakan alat matematik serta Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK). Murid perlu menguasai pelbagai kemahiran termasuk kemahiran matematik, kemahiran menganalisis, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran membuat penyelidikan, kemahiran komunikasi serta kemahiran menggunakan teknologi.

Bermula pada tahun 2011, Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) telah memberi penekanan kepada Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Kemahiran berfikir aras tinggi ialah keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu. KBAT adalah merujuk kepada kemahiran mengaplikasi iaitu menggunakan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam situasi berlainan untuk melaksanakan sesuatu perkara. Menganalisis pula mencerakinkan maklumat kepada bahagian kecil untuk memahami dengan lebih mendalam serta hubung kait antara bahagian berkenaan. Kemahiran menilai ialah membuat pertimbangan dan keputusan menggunakan pengetahuan, pengalaman, kemahiran dan nilai serta memberi justifikasi manakala kemahiran mencipta adalah dengan menghasilkan idea atau produk atau kaedah yang kreatif dan inovatif.

            Proses pembelajaran matematik di sekolah menengah pula bermula dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 5. Kandungan kurikulum Matematik sekolah menengah diatur mengikut tiga bidang utama, iaitu nombor, bentuk dan ruang, dan perkaitan bermula dari tingkatan satu sehingga tingkatan lima. Bagi kandungan kurikulum matematik tambahan pula diatur mengikut lima bidang teras yang utama iaitu algebra, kalkulus, geometri, statistik dan trigonometri. Manakala bidang elektif pula terbahagi kepada dua iaitu sains sosial dan sains dan teknologi. Murid tingkatan empat dan tingkatan lima boleh memilih salah satu daripada bidang elektif manakala bidang teras adalah wajib dipelajari. Konsep matematik berkaitan bidang masing-masing selanjutnya diatur mengikut topik dan topik-topik ini diatur mengikut hierarki supaya konsep yang lebih asas dan ketara diperkenalkan dahulu diikuti dengan konsep yang lebih kompleks dan abstrak.

            Tajuk-tajuk yang terkandung dalam Kurikulum Matematik tingkatan satu mengikut komponen adalah nombor (nombor bulat, pola dan urutan nombor, pecahan, perpuluhan, peratus dan integer), bentuk dan ruang (ukuran asas, sudut dan garis, polygon, perimeter dan luas, pepejal geometri) dan perkaitan (ungkapan algebra). Manakala bagi tingkatan dua pula merangkumi komponen nombor (nombor berarah, kuasa dua, punca kuasa dua, kuasa tiga dan punca kuasa tiga), bentuk dan ruang (teorem Pythagoras, pembinaan geometri, lokus dalam dua dimensi, bulatan, penjelmaan, pepejal geometri II) dan perkaitan (ungkapan algebra II, persamaan liner, nisbah, kadar dan kadaran, koordinat dan statistik). Seterusnya murid akan mempelajari tajuk yang lebih kompleks semasa berada di tingkatan tiga. Di bawah komponen bentuk dan ruang (sudut dan garis, poligon II, pepejal geometri, bulatan II, lukisan berskala, penjelmaan II, trigonometri) dan perkaitan (ungkapan algebra III, rumus algebra, persamaan linear II, indeks, nisbah, kadar dan kadaran II, statistik II dan graf fungsi).

            Tajuk-tajuk yang terkandung dalam Kurikulum Matematik Tambahan mengikut bidang pakej teras bagi tingkatan empat adalah algebra (fungsi, persamaan kuadratik, fungsi kuadratik, persamaan serentak, indeks dan logaritma), geometri (geometri koordinat), statistik (statistik), trigonometri (sukatan membulat) dan kalkulus (pembezaan). Manakala tajuk bagi pakej elektif untuk murid sains dan teknologi adalah penyelesaian segi tiga dan nombor index bagi sains sosial. Murid tingkatan lima pula mempelajari bidang teras yang merangkumi algebra (janjang dan hukum linear), kalkulus (pengameran), geometri (vector), trigonometri (fungsi trigonometri) dan statistik (pilih atur dan gabungan, kebarangkalian dan taburan kebarangkalian). Tajuk bidang elektif bagi sains dan teknologi adalah gerakan pada garis lurus manakala bagi sains sosial pula mereka mempelajari tajuk linear programming.

Bidang Pembelajaran menggariskan skop pengetahuan, kebolehan dan sikap matematik yang akan dibentuk dan dikembangkan dalam diri pelajar semasa mempelajari subjek tersebut. Semuanya dikembangkan mengikut objektif pembelajaran yang sesuai, cadangan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, hasil pembelajaran dan catatan. Objektif Pembelajaran mentakrifkan dengan jelas tentang subtopik yang patut diajar. Objektif pembelajaran merangkumi semua aspek program kurikulum Matematik dan dikemukakan dalam urutan perkembangan yang direka untuk menyokong kefahaman murid mengenai konsep dan kemahiran matematik. Cadangan aktiviti pengajaran dan pembelajaran pula menyenaraikan beberapa contoh aktiviti pengajaran dan pembelajaran termasuk kaedah, teknik, strategi dan sumber berkaitan konsep dan kemahiran tertentu. Perlu diingatkan terdapat banyak lagi pendekatan yang boleh digunakan di bilik darjah.

Guru digalakkan untuk mencari contoh-contoh lain, menentukan strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling sesuai untuk murid mereka dan menyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya. Guru juga harus membuat rujuk silang dengan sumber lain seperti buku teks dan Internet.  Hasil pembelajaran mentakrif secara spesifik berkaitan perkara yang murid patut boleh buat. Hasil pembelajaran juga menetapkan pengetahuan, kemahiran atau proses matematik dan nilai yang patut dipupuk dan dikembangkan pada aras yang sesuai. Objektif tingkah laku ini boleh diukur dalam semua aspek. Dalam lajur catatan, perhatian ditarik kepada aspek konsep dan kemahiran matematik yang perlu diberi perhatian. Penekanan ini perlu diambil kira bagi memastikan konsep dan kemahiran berkenaan diajar dan dipelajari secara berkesan seperti yang diharapkan.

Proses pembelajaran diteruskan di peringkat STPM, Matrikulasi dan Universiti bagi membolehkan murid meneruskan proses meningkatkan ilmu matematik agar dapat digunakan bagi menyelesaikan masalah yang merangkumi isu global. Stuktur pendidikan Matematik di Malaysia telah dirangka dengan sistematik bermula dari peringkat asas pendidikan kepada peringkat yang lebih menjurus kepada penyelesaian masalah yang lebih kompleks.


No comments:

Post a Comment